En flydende publikums-tribune bringer publikum helt tæt på kapsejladserne, når der sejles om Danske og Nordiske mesterskaber for H-både i Struer

Publikum får mulighed for at komme helt tæt på såvel både, som de toptrimmede mandskaber, når der i weekenden 19.-21. august dystes om de Danske og Nordiske mesterskaber for H-både i Struer.

Det er den gamle Venø-færge, der under mesterskaberne kommer til at fungere som flydende tribune, og sejler publikum helt tæt på kapsejlads-banen i Limfjorden.

– Venøsund, som den gamle færge hedder, drives i dag af et færgelaug. De har indvilget i at lade den bevaringsværdige bilfærge fra 1931, sejle med gæster under mesterskaberne, fortæller stævneleder Otto G. Jensen, fra den arrangerende forening, Struer Sejlklub.

Venøsund vil to gange om dagen tilbyde sejlture til bugten ved Struer, hvor kapsejlads-banerne bliver placeret. Fra færgen vil der være fint overblik over såvel start som afslutning på de mange sejladser, der gennemføres i forbindelse med mesterskaberne.

Tracking fra sejladserne

Fra land vil der også være mulighed for at følge med i kampen om medaljer. Alle deltagende H-både er nemlig udstyret med en såkaldt ”tracker”, som meget præcist viser, hvordan fartøjerne er placeret under kapsejladserne.

– Vi tilbyder publikum, at de kan kigge med på en større Tv-skærm ved vores klubhus på havnen. Eller nysgerrige kan sidde i sofaen hjemme i stuen og følge med på vores hjemmeside, som vi streamer tracking-signalet til, fortæller siger Otto G. Jensen videre.

Der vil ligeledes være mulighed for at følge konkurrencerne i TV. Samtlige dage sender TV MidtVest et 30 minutters sammendrag fra H-båds mesterskaberne. Der vil være interviews med deltagerne, reportage fra sejladserne samt opsamling med eksperter, der perspektiverer dagens begivenheder.

Politikere bag roret

Det er dog ikke kun de dygtige H-båds sejlere der kommer på vandet. Struer Sejlklub har, som et lille event, arrangeret en mini-kapsejlads med politikerne i Struer Byråd. Sejladsen gennemføres lørdag, hvor der også er Sansefestival i Struer.

– Afhængig af vejret håber vi, at dette arrangement kan gennemføres i havnebassinet i Struer. Det vil udfordre politikerne endnu mere, og gøre det publikumsvenligt for de mange gæster, der forventes at komme til Struer denne weekend, slutter Otto G. Jensen fra Struer Sejlklub.

De danske og Nordiske mesterskaber åbnes officielt fredag den 19. august om formiddagen. Det er Struer Kommunes borgmester, Mads Jakobsen, som sammen med formanden for Struer Sejlklub, Bo Bjerre Dam, skyder sejladserne i gang.

Fakta:

• Danske- og Nordiske mesterskaber for H-både afvikles fra den 19.-20. august 2022.
  • Stævnet arrangeres af Struer Sejlklub.
  • Ud over Danmark deltager både fra bl.a. Sverige, Norge og Finland.
  • Der ventes omkring 120 top-sejlere til Struer fordelt på op mod 40 både.
  • H-båden tilhører en af de mest udbredte kapsejladsklasser i verden.
  • Kølbåden i glasfiber blev designet af Hans Groop fra Finland i 1967.
Venøsund er den gamle bilfærge fra Venø, der vil fungere som flydende tribune under
de Danske og Nordiske Mesterskaber for H-både i Struer (Foto: Venøsund Færgelaug)

Kontakt for yderligere informationer:

Otto Jensen, VM-stævneleder, Struer Sejlklub: T: +4591540257 Mail: ogj@ogj.dk

Henrik Toft, Formand, Danske H-Bådssejlere: M: +4522407863 Mail: Henrik.Toft@acco.com