UNGDOMSAFDELING

Ungdomsafdelingen er for unge mellem 8 og 17 år

Vi lægger vægt på Godt Sømandskab: At sejlerne opnår den viden, de færdigheder, og de holdninger, der gør, at de sikkert og hensynsfuldt kan færdes til søs.

Men det skal også være sjovt!

I Ungdomsafdelingen ser vi det som vores primære opgave lade børn og unge opleve glæden ved at færdes på vandet. Det gælder uanset om man vil sejle alene, sammen med andre, konkurrence eller tursejlads.

Sejlads er udviklende både fysisk og mentalt. At have ansvar for et fartøj og eventuelt en besætning bidrager i høj grad til udvikling af sejlernes livsmestring

Sikkert og trygt

Vi lægger vægt på, at de unges sejlere skal føle sig trygge. Redningsveste er obligatoriske, ligesom hensigtsmæssigt påklædning.

Der er altid kvalificerede instruktører i nærheden eller med ombord

Udvikling

Man skal kunne se resultater af indsatsen. Derfor må man en gang i mellem udenfor sin ”komfortzone”

Sammenhold og godt kammeratskab

Er vigtige emner i en ungdomsafdeling, som derfor prioriteres højt.

Fællesspisning

Efter sejlads samles vi til fællesspisning og hyggeligt samvær.

Alt det praktiske:

Krav til ungdomssejlerne:

I Struer Sejlklub er man ungdomssejler fra man er 8 år til man fylder 18 år.

Man skal kunne svømme 100 meter med redningsvest.

Hvordan kommer man igang?

Det anbefales at tage kontakt til Ungdomsafdelingen, inden man møder op (se kontaktinformationer nedenfor). Derved kan vi tale om opstart, og gøre klar til at tage den/de nye sejlere.

Man kan deltage et par gange (prøvetimer), men derefter kræves medlemskab. Se under “Betaling” https://struersejlklub.dk/betaling/.

Udstyr:

Som sejler bør man være iført tøj, der kan tåle lidt af hvert, især vand.

Det kan være overraskende koldt i forårs- og efterårstiden, så hellere for meget end for lidt, men det er også vigtigt, at man har fri bevægelighed.

Våddragt er absolut en mulighed, men ikke et krav (våddragter kan lånes af klubben mod et depositum).

Fodtøj skal være skridsikkert og ikke afsmittende. Det må ikke kunne beskadige båden eller andre gaster. Neoprensokker er velegnede, eller bare fødder, når vejret tillader.

Redningsvest – svømmevest eller jollevest er obligatorisk, og kan lånes af klubben mod et depositum.

Det anbefales at vente med at investere for meget i udstyr, indtil man har vished for, at sejlads er noget den/de pågældende unge vil fortsætte med.

Forældreinddragelse

Forældre opfordres til at Støtte op om deres børns aktiviteter i sejlklubben.

Der er meget at se til, når der skal klædes om, joller og følgebåde gøres klar og søsættes. Det samme gentager sig efter sejlads, hvor der skal rigges af, ryddes op og gøres klar til fællesspisning.

Det er ungdomssejlerne selv, der skal rigge deres joller, men der er ofte brug for en hjælpende hånd, og her kan forældre yde et væsentligt bidrag til, at få sejladsaftenerne til at forløbe effektivt.

– Og det kræver ingen sejlererfaring at hjælpe.

Kontakt Ungdomsudvalget:

Bent Bennedsen: ungdom@struersejlklub.dk 4058 6532

Klaus Brask-Nielsen: lefaufau@live.com 3050 1019

Søren Christiansen: sc@cleancarpet.dk 4038 4844

Sejlads

I sommerperioden fra maj til september sejles primært torsdage fra kl. 17:15 til ca. kl. 19:30. Derefter er der fællesspisning.

Se desuden nedenstående årshjul.

Diplomsejlerskolen og Certificeret UNG KLUB

I Struer Sejlklubs ungdomsafdeling foregår undervisning og træning efter Dansk Sejlunions Diplomsejlerskole.

Klubben forventer at blive Certificeret UNG KLUB i løbet af 2024.